Czekolada

Gdy myślimy o zdrowej przekąsce, do głowy przychodzą nam suszone owoce, orzechy, mieszanki bakaliowe… w żadnym razie chrupki czy słodycze – to przecież bomby kaloryczne bez wartości! Okazuje się, że nie do końca. Mamy dobrą wiadomość dla wielbicieli czekolady: ciemna czekolada również ma dobry wpływ na stan zdrowia!

 

W ciemnej czekoladzie znajdują niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu pierwiastki : magnez, żelazo i potas. Dzięki swojemu niepowtarzalnemu smakowi jest ona powszechnie znanym źródłem produkcji endorfin, które jak wiemy działają przeciwbólowo oraz poprawiają nasze samopoczucie. To jednak nie wszystkie zalety czekolady.

 

Niezależne od siebie grupy brytyjskich i niemieckich naukowców po latach obserwacji odkryły również inne pozytywne aspekty codziennego jedzenia ciemnej czekolady. Większość z nich wynika z dużej zawartości flawonoidów – mających działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

 

Co może dać nam spożycie dziennie kilku kostek ciemnej czekolady?

* Obniżenie ciśnienia w naczyniach krwionośnych oraz poprawa przepływu krwi, a w efekcie zmniejszenie ryzyka zawału serca i innych chorób układu krążenia.

* Zwiększona odporność na promienie UV, co prowadzi do zmniejszenia ryzyka udaru mózgu.

* Spowolnienie procesu starzenia się skóry.

* Zwalczanie wolnych rodników, wywołujących m.in. choroby nowotworowe.

* Zmniejszenie poziomu złego cholesterolu.

 

Podkreślić jednak należy, że mowa wyłącznie o ciemnej czekoladzie, która jako jedyna zawiera tak wysokie stężenie flawonoidów oraz ma znacznie mniej kalorii niż czekolada mleczna czy taka z dodatkami.

 

Nie należy jednak popadać w euforię i zajadać się teraz czekoladą bez umiaru. Naukowcy podkreślają, że mowa o „zdroworozsądkowej” dawce, czyli najwyżej kilku budkach ciemnej czekolady w ciągu dnia. Większa ilość nie tylko może się odbić na naszej sylwetce, ale także stworzyć dodatkowe ryzyko zapadalności na choroby układu krążenia.

 

Zatem – ciemna czekolada niech wraca do łask, lecz bynajmniej nie stanowi zastępstwa dla zdrowych przekąsek, a jedynie ich urozmaicenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *